PS akkoord aanpak Almelo-Hardenberg en overname spoorlijn Zwolle-Enschede

Spoorvrijdag 10 mei 2013 09:46

Provinciale Staten hebben woensdag 17 april 2013 ingestemd met het voorstel van Gedeputeerde Staten om de treindienst tussen Almelo-Mariënberg-Hardenberg te verbeteren. In 2016 rijdt de eerste trein over de rechtstreekse verbinding tussen Almelo en Hardenberg.
Daarnaast werd gesproken over de overname/exploitatie en voorbereiding van elektrificatie van de spoorlijn Zwolle-Enschede (deel: Zwolle-Wierden). Provinciale Staten hebben ook hiervoor hun akkoord gegeven. De treindienst gaat van het rijk naar de provincie en er komt een onderzoek naar de kosten van de elektrificatie.

Almelo – Hardenberg: verbeteringen

De reiziger krijgt een aantrekkelijker verbinding door de invoering van een 30 minutenfrequentie, het verhogen van de snelheid van 80 km/uur naar 120 km/uur en het creëren van een rechtstreekse verbinding tussen Almelo en Hardenberg zonder overstap in Mariënberg. Hiermee verbetert ook de aansluiting op de treinen richting Zwolle en Emmen. Daarnaast wordt in Almelo het aankomstspoor van de trein uit Mariënberg verlengd, waardoor reizigers minder ver hoeven te lopen om over te stappen. Door de aanpassingen is de verwachting dat het huidige aantal reizigers van circa 1.200 met circa 500 per dag zal toenemen. 

Opheffen halte Geerdijk

Om zonder inzet van extra treinen naar Hardenberg te kunnen rijden, wordt de halte Geerdijk opgeheven. De halte Geerdijk wordt door minder dan 50 reizigers per dag gebruikt.

Motie: Onderzoek naar elektrificatie

Tijdens de behandeling van het voorstel is door de ChristenUnie, D66, GroenLinks en de VVD een motie ingediend om nader onderzoek te doen naar elektrificatie van het spoor Almelo-Hardenberg. Deze is met 40 stemmen voor en 4 stemmen tegen aangenomen.

Elektrificatie van de lijn is interessant omdat maar een deel van het traject, tussen Zwolle en Wierden, geëlektrificeerd hoeft te worden. Tussen Wierden en Enschede kunnen al elektrische treinen rijden. Deze treinen zijn goed voor het milieu, ze rijden sneller en de exploitatiekosten (aanschaf-, onderhoud- en brandstofkosten) van deze treinen zijn lager dan dieseltreinen.

In 2014 wordt het investeringsvoorstel door GS aangeboden aan Provinciale Staten.

 

« Terug