Tramverbinding Zwolle Kampen
In 2009 hebben (de vorige Staten) met groot enthousiasme ingestemd tot de vertramming van het 'Kamperlijntje'.
Als de Hanzelijn, die Zwolle een snellere verbinding met de Randstad zal geven, gaat rijden en er een station bij Kampen Zuid komt, heeft dat natuurlijk gevolgen voor de Kamperlijn.
Het is een treinlijn die nu veel scholieren en woon-werkverkeer vervoerd. Dus zeker een levensvatbare lijn. Vanuit Zwolle was er al heel lang de wens om de industrieterreinen de Voorsterpoort en de nieuwe woonwijk Stadshagen met de trein te kunnen ontsluiten.
En een tram biedt in stedelijk gebied veel voordeel. Schoon, snel en veel stops te maken. Er zouden dus veel nieuwe stations aan de lijn komen en het doortrekken naar het Oosterenk stadion bood ook goede perspectieven. Bovendien zou het voor Zwolle-Kampen-NetwerkStad een mooie hoogwaardige openbaar vervoersverbinding betekenen die aan de groei van Zwolle en Kampen een toegevoegde waarde zou geven.
Toen de plannen zo lovend ontvangen werden, is men voortvarend aan het werk gegaan! De eerste tegenslag diende zich begin 2011 aan, toen bij de 1e aanbesteding het niet mogelijk bleek om de tram samen met bus concessie aan te besteden. Wat ook niet zo gek is. Inmiddels was het crisis en vervoersbedrijven investeren niet meer zo snel. En om een tram te laten rijden, is de investering van nieuw materieel nodig.
Heel creatief heeft de provincie toen bedacht dat zij zelf eigenaar zou worden van het trammaterieel en het terug zou laten leasen aan de vervoerder. De Provinciale Staten, die dit voorstel in oktober 2011 behandelden, waren inmiddels al wat kritischer geworden en lieten zich gedegen bij praten over de risico’s van deze nieuwe manier om toch de regiotram te realiseren. Na weging daarvan heeft de ChristenUnie samen met de andere coalitiepartners besloten in te stemmen met het voorstel van de 'sale-and-lease-back'constructie.
Wij vonden het meer dan de moeite waard om dit mooie project deze kans te geven. Daarbij hebben we wel aangetekend dat als het niet zou lukken, we als Staten weer opnieuw naar de zaak moeten kijken. En dat is het stadium waarin we nu zijn.
Terecht dat de gedeputeerde eerst met Zwolle en Kampen zelf gaat overleggen.
Archief > 2012 > februari
- 24-02-2012 24-02-2012 21:29 - Tramverbinding Zwolle Kampen
- 24-02-2012 24-02-2012 14:31 - Overleg over N340
- 24-02-2012 24-02-2012 14:27 - Visieavond Ommer Marke: positief en opbouwend
- 21-02-2012 21-02-2012 08:58 - ChristenUnie wil geen ‘blauwe stadsyndroom’ oplopen
- 20-02-2012 20-02-2012 10:33 - Goed nieuws voor Agrarische Vrouwen Overijssel: provincie heeft geld
- 09-02-2012 09-02-2012 16:54 - ChristenUnie en cultuur
- 08-02-2012 08-02-2012 15:16 - ChristenUnie aanwezig op Symposium Platform Mantelzorg Overijssel
- 07-02-2012 07-02-2012 21:46 - Psalmnorm: geen alledaagse boodschap
- 07-02-2012 07-02-2012 21:41 - Wat Arie Slob beweegt