Asfaltcoalitie, zijn we dat?

abbema_0739donderdag 19 juli 2012 12:16

De afgelopen tijd zijn er een aantal investeringsbesluiten genomen om de mobiliteit in Overijssel te verbeteren. Deze voorstellen hadden de steun van de ChristenUnie! Wij vinden het belangrijk dat er de komende jaren gewerkt wordt om de mobiliteit in Overijssel op peil te krijgen en te houden. Daar hebben we in Overijssel verbeteringen voor nodig aan een aantal provinciale en soms ook rijkswegen.

Een economisch vitale provincie waar het goed wonen en werken is, heeft een goed wegennet nodig en dat kost heel wat. Gelukkig kunnen we de komende jaren investeren in ons wegennet en dat levert ons ook veel werkgelegenheid op.

Een aantal knelpunten zullen daarom de komende jaren aangepakt worden. Eerst de N50 van Hattemerbroek naar Flevoland. De provinicie investeert samen met het Rijk om de verbinding bij Kampen Zuid en de aansluiting op de Roggebotsluis te verbeteren.

Een verbetering die heel wat meer stof deed opwaaien, was die van de N340 van Ommen naar Zwolle en parallel daaraan lopend de N377 van Balkbrug naar de A28. Twee belangrijke provinciale verkeersaders. Met name de N340 heeft nogal wat tegenstanders van verbetering op de been gebracht om dat in 2009 ook de zogenaamde ‘noordelijke variant’ in beeld is geweest. De keuze in 2009 is niet voor deze variant geweest, vanwege het principe van zuinig ruimtegebruik. Waarom een nieuwe weg aanleggen dwars door goed landbouwgebied, als er in een gebied van 10 km al drie parallelle wegen lopen? De keuze is geweest om de N340 op te waarderen tot een (deels) 2x2 100km stroomweg en de N377 beter in te richten als 100 km weg met ongelijkvloerse kruisingen. Door de verkiezingen en veranderende politieke samenstelling is het besluit van 2009 weer uitgebreid bediscussieerd, maar ondanks de druk die er op ons uitgeoefend is met name vanuit het gebied, zijn we achter het besluit blijven staan.

Neemt niet weg, dat we heel goed beseffen dat de verbeteringen van deze twee wegen een forse aanslag betekenen op de leefomgeving van een aantal mensen, maar we zijn ervan overtuigd dat de provincie zeer zorgvuldig heeft gehandeld en altijd getracht heeft zoveel mogelijk op te lossen wat mogelijk was.

Tijdens het proces is door de Staten nog besloten om in Balkbrug een verdiepte aanleg van de N377 mogelijk te maken. Een investering van 11 miljoen die de leefbaarheid in Balkbrug behoorlijk zal verbeteren. In Balkbrug was men hier erg erkentelijk voor.

« Terug