ChristenUnie wil investering in spoor Zwolle - Emmen

1010372.JPGmaandag 28 februari 2011 23:41

De ChristenUnie baalt er van dat er van dat er nog steeds geen investeringsplan ligt voor de spoorlijn vanuit Overijssel naar het Drentse Emmen. Er zijn al jaren capaciteitsproblemen op het traject dat in Zwolle begint en er lijkt nog steeds niets te gebeuren. Voor Tweede Kamerlid Arie Slob, zelf Zwollenaar, reden om hierover schriftelijke vragen te stellen aan de minister van Infrastructuur en Milieu. "De minister moet Prorail tot de orde roepen en nu eindelijk eens gaan investeren in deze spoorlijn."

Al jaren is bekend dat er te weinig capaciteit is om de treinen tussen Zwolle en Emmen op tijd te laten rijden. Een te groot deel van het traject is enkelsporig waardoor vertragingen al snel een sneeuwbaleffect hebben. Slob: "Een paar kilometer extra dubbelspoor en een derde spoor op het korte stuk tussen Zwolle en Herfte waar de lijn samenlooopt met de trajecten naar Leeuwarden en Groningen is voldoende om alle problemen op te lossen."

Onlangs werd bekend dat Prorail overdag goederenvervoer naar de railterminal Coevorden geheel verboden heeft omdat de treinen niet meer tussen de dienstregeling zouden passen. Slob: "De vraag is of ProRail dat wel mag doen. Er is bovendien niets veranderd aan de dienstregeling van de reizigerstreinen. De werkelijke reden lijkt dat ProRail de nieuwe goederenvervoerder die rijdt tussen Zwolle en Coevorden kennelijk wil dwingen om twee locomotieven in plaats van 1 in te zetten. Hiermee prijst het railgoederenvervoer zich echter uit de markt en komen er nog meer vrachtwagens op de weg. Dat is slecht voor de regionale economie waarin de railterminal Coevorden een belangrijke plaats heeft."

Volgens het Kamerlid is het verbod op goederenvervoer het bewijs dat er echt een capaciteitsknelpunt is tussen Zwolle en Emmen. Slob: "Volgens de wet moet ProRail dan onmiddelijk het traject overbelast verklaren en vervolgens een capaciteisanalyse uitvoeren en een capaciteisvergrotingsplan opstellen." Ondanks aandringen van de Kamer weigerde ProRail tot nu toe zo'n verklaring af te geven. Slob: "ProRail moet nu in actie komen. Anders roep ik de minister ter verantwoording."

« Terug

Archief > 2011 > februari