ChristenUnie wil investering in spoor Zwolle - Emmen
De ChristenUnie baalt er van dat er van dat er nog steeds geen investeringsplan ligt voor de spoorlijn vanuit Overijssel naar het Drentse Emmen. Er zijn al jaren capaciteitsproblemen op het traject dat in Zwolle begint en er lijkt nog steeds niets te gebeuren. Voor Tweede Kamerlid Arie Slob, zelf Zwollenaar, reden om hierover schriftelijke vragen te stellen aan de minister van Infrastructuur en Milieu. "De minister moet Prorail tot de orde roepen en nu eindelijk eens gaan investeren in deze spoorlijn."
Al jaren is bekend dat er te weinig capaciteit is om de treinen tussen Zwolle en Emmen op tijd te laten rijden. Een te groot deel van het traject is enkelsporig waardoor vertragingen al snel een sneeuwbaleffect hebben. Slob: "Een paar kilometer extra dubbelspoor en een derde spoor op het korte stuk tussen Zwolle en Herfte waar de lijn samenlooopt met de trajecten naar Leeuwarden en Groningen is voldoende om alle problemen op te lossen."
Onlangs werd bekend dat Prorail overdag goederenvervoer naar de railterminal Coevorden geheel verboden heeft omdat de treinen niet meer tussen de dienstregeling zouden passen. Slob: "De vraag is of ProRail dat wel mag doen. Er is bovendien niets veranderd aan de dienstregeling van de reizigerstreinen. De werkelijke reden lijkt dat ProRail de nieuwe goederenvervoerder die rijdt tussen Zwolle en Coevorden kennelijk wil dwingen om twee locomotieven in plaats van 1 in te zetten. Hiermee prijst het railgoederenvervoer zich echter uit de markt en komen er nog meer vrachtwagens op de weg. Dat is slecht voor de regionale economie waarin de railterminal Coevorden een belangrijke plaats heeft."
Volgens het Kamerlid is het verbod op goederenvervoer het bewijs dat er echt een capaciteitsknelpunt is tussen Zwolle en Emmen. Slob: "Volgens de wet moet ProRail dan onmiddelijk het traject overbelast verklaren en vervolgens een capaciteisanalyse uitvoeren en een capaciteisvergrotingsplan opstellen." Ondanks aandringen van de Kamer weigerde ProRail tot nu toe zo'n verklaring af te geven. Slob: "ProRail moet nu in actie komen. Anders roep ik de minister ter verantwoording."
Archief > 2011 > februari
- 28-02-2011 28-02-2011 23:41 - ChristenUnie wil investering in spoor Zwolle - Emmen
- 23-02-2011 23-02-2011 18:00 - Sterkste van de oppositie, nu klaar voor coalitie
- 23-02-2011 23-02-2011 16:54 - Agrarisch Dagblad ziet in Van der Bent 'boerenkandidaat'
- 22-02-2011 22-02-2011 23:54 - Organisatie rolstoelvierdaagse krijgt ChristenUnieK waarderingsprijs
- 18-02-2011 18-02-2011 17:25 - Westert beschrijft visie en kritieken in Handschrift
- 17-02-2011 17-02-2011 20:13 - 12 projecten in 12 provincies: afspraak is afspraak
- 16-02-2011 16-02-2011 23:03 - 'Gouden schaats' onder veel belangstelling uitgereikt
- 16-02-2011 16-02-2011 22:50 - N340 onderwerp van discussie in Hardenberg
- 16-02-2011 16-02-2011 17:06 - "Ondernemersvriendelijk zonder af te doen aan goede balans"
- 15-02-2011 15-02-2011 12:15 - Sybren Stelpstra bezoekt debatavond Hardenberg
- 14-02-2011 14-02-2011 21:08 - Henriëtte van der Graaf reageert op André Rouvoet
- 12-02-2011 12-02-2011 14:46 - Stemmogelijkheden verstandelijke gehandicapten moeten beter
- 12-02-2011 12-02-2011 13:58 - ChristenUnie vindt provincie belangrijk voor goed midden bestuur
- 10-02-2011 10-02-2011 15:17 - ChristenUnie stemt voor Kadernota Luchthaven Twente
- 09-02-2011 09-02-2011 17:27 - Roel Kuiper het ijs op om gouden schaats uit te reiken
- 07-02-2011 07-02-2011 18:29 - Het belang van de Provinciale Staten
- 07-02-2011 07-02-2011 17:47 - Reformatie publiceert column Jan Westert
- 05-02-2011 05-02-2011 21:15 - Kampen voorbeeld voor provincie
- 02-02-2011 02-02-2011 13:24 - Provincie moet jongeren perspectief bieden op werk en wonen
- 01-02-2011 01-02-2011 20:22 - ChristenUnie start campagne in Kampen