Gemeentelijke autonomie moet leiden tot provinciale kwaliteit
dinsdag 04 november 2003 12:17
Voorzitter, collega's
Mijn bijdrage heb ik een motto meegegeven:
Gemeentelijke autonomie moet leiden tot provinciale kwaliteit
Dit is in één zin de reactie van de ChristenUniefractie op de startnotitie wonen.
Ik zal u uitleggen hoe wij tot dit standpunt komen. Eerst beschrijf ik de omslag in het denken, dan de manier waarop het College haar zaken regelt en dan wat de ChristenUnie onder provinciale kwaliteit verstaat.
1. de omschakeling van kwantiteit naar kwaliteit.
In de startnotitie wonen neemt u een historische, bijna revolutionaire stap. De woningbouwcontingenten worden afgeschaft. Sinds jaar en dag bepalen die de omvang van de gemeentelijke bouwplannen. Het ging om kwantiteit: zoveel mocht er per jaar gebouwd worden en dan was het op. Gemeenten ervaren de contingenten al dan niet terecht als knellend. Als Staten konden we alleen achteraf vaststellen of het contingent volledig benut was of niet. Nu wil de Provincie meer sturen vooraf op kwaliteit. Het gemeentelijk woonplan wordt daarin het centrale instrumentarium bij uitstek. Dat moet een stevig plan worden, waarin per doelgroep niet alleen de vraag onderbouwd wordt hoeveel woningen er gebouwd gaan worden, maar ook welke woningen en waar . Dit leidt tot prestatieafspraken per categorie woningen. Gemeenten worden op die manier uitgedaagd om voor hun eigen burgers een duidelijke woonvisie te ontwikkelen en uit te voeren.
Dit is een taak die de ChristenUniefractie met vertrouwen in de handen van de gemeenten legt. Van de heringedeelde gemeenten mag voldoende enthousiasme en bestuurskracht verwacht worden om deze nieuwe werkwijze met voortvarendheid aan te pakken. Het zwaartepunt ligt wat ons betreft bij de gemeentelijke autonomie.
2. wat doet het College
Er speelt meer. Gedeputeerde Rietkerk heeft met ambitie en voortvarendheid plannen ontwikkeld om de achterstand op het gebied van woningbouw en de belemmeringen die daarin een rol spelen aan te pakken. De toestemming van de staatssecretaris om Overijssel de pilot-status voor deregulering woningbouw te verlenen zijn daarom een felicitatie waard. Onze fractie is erg benieuwd wat hier uit gaat voortvloeien. Ondertussen moet er tempo gemaakt worden. Niet maar een tandje erbij, maar de turbo aan. Gemeenten mogen in een gesprek van een kwartier hun knelpunten naar voren brengen, dan wordt gezamenlijk een oplossing afgesproken. Snel, sneller, snelst.
De contingenten worden afgeschaft, de concept-woonvisie is van tafel, er komt geen Nota Wonen.; Van wie leerde ik ook alweer:eerst duidelijk, dan snel? Wat is het doel van deze operatie?
Laten we eens kijken naar de doelstelling van het Provinciaal Woonbeleid op blz3 van de startnotitie. Daar staat:
Er zijn voor iedereen voldoende woningen in de juiste woontypen. Ze staan in gedifferentieerde duurzame woonmilieus en in een aantrekkelijk een veilige woonomgeving, waarin mensen zich thuisvoelen.
Een prachtige doelstelling die geldt voor elk zichzelf respecterend overheidsorgaan van welke politieke kleur dan ook.
Maar hoe kunnen wij als Provinciale Staten dat meten? Welke garantie krijgt onze fractie dat die 25/26 gemeentelijke woonplannen een wezenlijke bijdrage leveren aan de woonkwaliteit in Overijssel? Wie heeft het totaaloverzicht en wie houdt de voortgang bij? Wanneer vindt de rapportage aan de Staten plaats? Graag een reactie van de Gedeputeerde daarop.
De fractie van de ChristenUnie vindt dat het nu het moment is om kwaliteitsaccenten in het Provinciaal Woonbeleid aan te geven. Provinciale Kwaliteit dus.
Voorzitter, Laat ik één concreet voorbeeld noemen.
Onze fractie hecht er vanuit bijbelse principes bijzonder aan dat juist voor de groep ouderen en mensen met een lichamelijke of verstandelijke handicap voldoende passende zelfstandige woonruimte in combinatie met zorg voor handen is.
In het Dossier Wonen, Zorg, welzijn van het Ministerie van VROM staat heel duidelijk dat er tot 2015 landelijk 400.000 nultreden- woningen extra bij moeten komen, waarvan 115.000 voor mensen met een zwaardere zorgbehoefte. Omgerekend voor Overijssel is dat een opgave van zo'n 25.000 woningen extra in 10 jaar. Dat is niet niks, 25.000 woningen extra in 10 jaar. Deze opgave had de ChristenUnie graag vermeld gezien in de startnotitie Wonen.
Zo zijn er wellicht meer taakstellingen voor woningbouw die provinciebreed gelden. Denk alleen maar aan de achterstand van 10.000 woningen (achtergronddocument blz 5).
Deze zaken wil onze fractie duidelijk hebben, zodat we het beleid kunnen volgen en toetsen.
Wij willen als Statenfractie meer kunnen meedenken over het Provinciaal Woonbeleid.
We hebben geen moeite met snelheid waarmee de Gedeputeerde aan de slag wil. , waar het kan is hoge snelheid goed. Maar we moeten oppassen voor te hoge snelheid: dan loop je kans op een boete door een flitspaal, intrekken van je rijbewijs of in het ergste geval vlieg je uit de bocht met alle gevolgen van dien. Daarom snelheid prima, maar houd de weg in de gaten.
Een wegwijzer in de vorm van een motie, waarin onze oproep is verwoord dienen we hierbij in. De ChristenUnie blijft ervoor pleiten dat
GEMEENTELIJKE AUTONOMIE MOET LEIDEN TOT PROVINCIALE KWALITEIT.
Mijn bijdrage heb ik een motto meegegeven:
Gemeentelijke autonomie moet leiden tot provinciale kwaliteit
Dit is in één zin de reactie van de ChristenUniefractie op de startnotitie wonen.
Ik zal u uitleggen hoe wij tot dit standpunt komen. Eerst beschrijf ik de omslag in het denken, dan de manier waarop het College haar zaken regelt en dan wat de ChristenUnie onder provinciale kwaliteit verstaat.
1. de omschakeling van kwantiteit naar kwaliteit.
In de startnotitie wonen neemt u een historische, bijna revolutionaire stap. De woningbouwcontingenten worden afgeschaft. Sinds jaar en dag bepalen die de omvang van de gemeentelijke bouwplannen. Het ging om kwantiteit: zoveel mocht er per jaar gebouwd worden en dan was het op. Gemeenten ervaren de contingenten al dan niet terecht als knellend. Als Staten konden we alleen achteraf vaststellen of het contingent volledig benut was of niet. Nu wil de Provincie meer sturen vooraf op kwaliteit. Het gemeentelijk woonplan wordt daarin het centrale instrumentarium bij uitstek. Dat moet een stevig plan worden, waarin per doelgroep niet alleen de vraag onderbouwd wordt hoeveel woningen er gebouwd gaan worden, maar ook welke woningen en waar . Dit leidt tot prestatieafspraken per categorie woningen. Gemeenten worden op die manier uitgedaagd om voor hun eigen burgers een duidelijke woonvisie te ontwikkelen en uit te voeren.
Dit is een taak die de ChristenUniefractie met vertrouwen in de handen van de gemeenten legt. Van de heringedeelde gemeenten mag voldoende enthousiasme en bestuurskracht verwacht worden om deze nieuwe werkwijze met voortvarendheid aan te pakken. Het zwaartepunt ligt wat ons betreft bij de gemeentelijke autonomie.
2. wat doet het College
Er speelt meer. Gedeputeerde Rietkerk heeft met ambitie en voortvarendheid plannen ontwikkeld om de achterstand op het gebied van woningbouw en de belemmeringen die daarin een rol spelen aan te pakken. De toestemming van de staatssecretaris om Overijssel de pilot-status voor deregulering woningbouw te verlenen zijn daarom een felicitatie waard. Onze fractie is erg benieuwd wat hier uit gaat voortvloeien. Ondertussen moet er tempo gemaakt worden. Niet maar een tandje erbij, maar de turbo aan. Gemeenten mogen in een gesprek van een kwartier hun knelpunten naar voren brengen, dan wordt gezamenlijk een oplossing afgesproken. Snel, sneller, snelst.
De contingenten worden afgeschaft, de concept-woonvisie is van tafel, er komt geen Nota Wonen.; Van wie leerde ik ook alweer:eerst duidelijk, dan snel? Wat is het doel van deze operatie?
Laten we eens kijken naar de doelstelling van het Provinciaal Woonbeleid op blz3 van de startnotitie. Daar staat:
Er zijn voor iedereen voldoende woningen in de juiste woontypen. Ze staan in gedifferentieerde duurzame woonmilieus en in een aantrekkelijk een veilige woonomgeving, waarin mensen zich thuisvoelen.
Een prachtige doelstelling die geldt voor elk zichzelf respecterend overheidsorgaan van welke politieke kleur dan ook.
Maar hoe kunnen wij als Provinciale Staten dat meten? Welke garantie krijgt onze fractie dat die 25/26 gemeentelijke woonplannen een wezenlijke bijdrage leveren aan de woonkwaliteit in Overijssel? Wie heeft het totaaloverzicht en wie houdt de voortgang bij? Wanneer vindt de rapportage aan de Staten plaats? Graag een reactie van de Gedeputeerde daarop.
De fractie van de ChristenUnie vindt dat het nu het moment is om kwaliteitsaccenten in het Provinciaal Woonbeleid aan te geven. Provinciale Kwaliteit dus.
Voorzitter, Laat ik één concreet voorbeeld noemen.
Onze fractie hecht er vanuit bijbelse principes bijzonder aan dat juist voor de groep ouderen en mensen met een lichamelijke of verstandelijke handicap voldoende passende zelfstandige woonruimte in combinatie met zorg voor handen is.
In het Dossier Wonen, Zorg, welzijn van het Ministerie van VROM staat heel duidelijk dat er tot 2015 landelijk 400.000 nultreden- woningen extra bij moeten komen, waarvan 115.000 voor mensen met een zwaardere zorgbehoefte. Omgerekend voor Overijssel is dat een opgave van zo'n 25.000 woningen extra in 10 jaar. Dat is niet niks, 25.000 woningen extra in 10 jaar. Deze opgave had de ChristenUnie graag vermeld gezien in de startnotitie Wonen.
Zo zijn er wellicht meer taakstellingen voor woningbouw die provinciebreed gelden. Denk alleen maar aan de achterstand van 10.000 woningen (achtergronddocument blz 5).
Deze zaken wil onze fractie duidelijk hebben, zodat we het beleid kunnen volgen en toetsen.
Wij willen als Statenfractie meer kunnen meedenken over het Provinciaal Woonbeleid.
We hebben geen moeite met snelheid waarmee de Gedeputeerde aan de slag wil. , waar het kan is hoge snelheid goed. Maar we moeten oppassen voor te hoge snelheid: dan loop je kans op een boete door een flitspaal, intrekken van je rijbewijs of in het ergste geval vlieg je uit de bocht met alle gevolgen van dien. Daarom snelheid prima, maar houd de weg in de gaten.
Een wegwijzer in de vorm van een motie, waarin onze oproep is verwoord dienen we hierbij in. De ChristenUnie blijft ervoor pleiten dat
GEMEENTELIJKE AUTONOMIE MOET LEIDEN TOT PROVINCIALE KWALITEIT.
Archief > 2003 > november
- 04-11-2003 04-11-2003 13:01 - Rondweg Stadshagen / Mastenbroekerpolder
- 04-11-2003 04-11-2003 12:17 - Gemeentelijke autonomie moet leiden tot provinciale kwaliteit
- 04-11-2003 04-11-2003 12:15 - Habitatrichtlijn
- 04-11-2003 04-11-2003 12:11 - Statenfractie ChristenUnie pleit met succes voor wijziging beleidsorgaan RTV OOST