Fractie neemt afscheid van ‘verbinder’ Arjan Hof

WhatsApp Image 2022-06-30 at 10.51.20 PM (1).jpegdinsdag 05 juli 2022 09:30

Arjan Hof verlaat onze fractie na bijna zes jaar Statenlid te zijn geweest. De 43-jarige Enschedeër heeft daar wel een goede reden voor. De komende vier jaar is hij wethouder namens de ChristenUnie in de gemeente Twenterand. Inmiddels ingezworen en al zit hij in een achtbaan als nieuwbakken gemeentebestuurder. Blij met z’n nieuwe job laat Arjan ook iets moois achter: “Ik heb werkelijk met ontzettend veel genoegen gefunctioneerd in de fractie en de Provinciale Staten.” Wouter Teeuw uit Almelo staat klaar om Arjan op te volgen als Statenlid tot de verkiezingen volgend jaar.

Arjan schoof negen jaar geleden bij de fractie aan als volger bij en rondom de vergaderingen. Ook lokaal was hij actief voor de ChristenUnie. Vervolgens werd hij burgerraadslid om halverwege de termijn toe te treden tot de Staten. Hij volgde toen Martha van Abbema op, in wiens voetsporen hij als wethouder nu opnieuw treedt.

Twenterand ziet in Arjan een bestuurder die sterk weet te verbinden. Een eigenschap van Arjan die ook zichtbaar werd in zijn werk als lid van de Provinciale Staten. Zowel in contact met andere fracties en als goede schakel vanuit de maatschappij en de politiek.

Het tegengaan van ondermijnende criminaliteit op vakantieparken noemt Arjan als een belangrijke actie als Statenlid. “Op verschillende parken in onze provincie vindt of vond gedwongen prostitutie en drugshandel plaats. Door het leed wat daarachter schuilt werd ik geraakt. En ik geloof dat wij in onze positie zijn opgeroepen op te komen voor de zwakken en vredestichters te zijn. Ik hoop daar een kleine bijdrage aan te hebben geleverd met de moties die onze fractie daarover heeft ingediend en die breed gesteund zijn.”

Arjan zag helaas wel dat ook in de Overijsselse Staten de polarisatie stevig toeslaat de laatste jaren. “Met lede ogen zie ik dat ook bij ons het debat verruwd is, en dat vind ik heel spijtig. De Provincie Staten moeten juist verbinden tussen wat te groot is voor de gemeente en te klein voor het Rijk. Daar kunnen we iedereen in de politiek bij gebruiken.” Toch sluit Arjan Hof zijn tijd als Statenlid positief af.

De fractie ziet Arjan met leden ogen vertrekken. “Arjan is een prettig mens om mee samen te werken, altijd in voor een grap, maar ook inhoudelijk betrokken bij de onderwerpen die we in de provincie bij de kop hebben” zegt fractievoorzitter Renate van der Velde. “Natuurlijk feliciteren we hem van harte met zijn nieuwe taak in Twenterand en wensen we hem veel succes en zegen!”

Wouter Teeuw (1967) zal de vrijgekomen zetel van Arjan innemen. Wouter is al lang actief in de partij en was voorman van de Almelose fractie. Hij werkt als Lector Ambient Intelligence bij Hogeschool Saxion.