Voordat Vliegveld Lelystad open kan moet herindeling luchtruim bekend zijn!
"ChristenUnie legt bom onder opening van Lelystad Airport", kopt de pers in een artikel waarin gemeld wordt dat de opening van vliegveld Lelystad in april 2019 staat op losse schroeven staat. Regeringspartij ChristenUnie vindt dat de overheid eerst het vertrouwen van burgers en regionale bestuurders terug moet winnen. ,,Uitstel ligt voor de hand”, zegt ChristenUnie-Kamerlid Eppo Bruins.
De ChristenUnie speelt een sleutelrol nu de bijna voltallige oppositie zich om uiteenlopende redenen tegen de opening per april volgend jaar heeft gekeerd. In februari valt het besluit over de definitieve openingsdatum, maar volgens Bruins moet er dan wel een heel goed verhaal liggen, wil uitstel tot 2020 of later kunnen worden voorkomen. "Ik zie nu nog niet hoe ik daarvan overtuigd kan worden. Daarom geef ik maar vast een winstwaarschuwing af."
Klungelig
Bruins spreekt van een ‘klungelig proces’ dat het regionale draagvlak danig heeft ondermijnd. ,,In de milieueffect-rapportage zaten fouten die nota bene door actiegroepen (HoogOverijssel, red.) moesten worden ontdekt. En pas afgelopen juni werd plotseling duidelijk dat de eerste jaren met lage aanvliegroutes zal worden gevlogen, zodat omwonenden veel hinder zullen ondervinden. Dat heeft iedereen verrast. Het vertrouwen is tot onder het nulpunt gedaald.”
Opschorten
Volgens Bruins doet het kabinet er verstandig aan het besluit op te schorten tot duidelijk is hoe de nieuwe indeling van het luchtruim, die voorzien is in 2023, eruitziet. Uit het in december verschenen plan van aanpak voor die luchtruimherziening blijkt dat dit vanaf 2020 duidelijk kan zijn. Vanaf dan zou Lelystad kunnen beginnen met de opstartfase, om in 2023 volledig operationeel te zijn. Bruins: ,,Ik kan me voorstellen dat we eerst wachten op het eindplaatje, voordat we met iets beginnen zonder dat we weten waar het eindigt.”
Op provinciaal niveau spelen daarnaast tegengestelde belangen. De provincie Flevoland wil dat het kabinet de vaart erin houdt en vasthoudt aan opening van ‘banenmotor’ Lelystad Airport in april 2019. De provincies Overijssel en Gelderland vrezen daarentegen dat hun burgers jarenlang last krijgen van geluidsoverlast.
Voorbarig
De Flevolandse Commissaris der Koning Leen Verbeek deed de protesten uit de buurprovincies in zijn nieuwjaarsspeech nog af als ‘bijna rituele rimpelingen’ die niet tot uitstel leiden. Bruins noemt die uitlating ‘voorbarig’.
De pas op de plaats die Bruins wil maken, is een streep door de rekening van Schiphol, dat tegen zijn grenzen aanloopt. Vliegveld Lelystad moet de nationale luchthaven ontlasten, door vooral vakantievluchten over te nemen
Bron: Stentor
Archief > 2018 > januari
- 31-01-2018 31-01-2018 14:49 - Hiaat in wet, 16-18-jarigen buiten beeld
- 31-01-2018 31-01-2018 14:43 - De tijd voor sector gebonden scholingsfondsen is voorbij, ChristenUnie voor Regionaal scholingsfonds.
- 31-01-2018 31-01-2018 14:39 - Human Capital agenda
- 31-01-2018 31-01-2018 08:45 - JE ZELF GEVEN.
- 22-01-2018 22-01-2018 17:11 - Provincie in de bres voor herstel ‘stormmuur’ Go Ahead Eagles
- 19-01-2018 19-01-2018 08:33 - ChristenUnie, SGP en CDA zoeken naar oplossing voor bedrijven op bedrijventerreinen met beperkte detailhandel
- 15-01-2018 15-01-2018 06:53 - ChristenUnie wil schadeprotocol Gaswinning ook voor Overijssel
- 11-01-2018 11-01-2018 21:08 - Spoeddebat Lelystad achteruitkijken zonder doel!
- 06-01-2018 06-01-2018 08:56 - Staten Overijssel en gemeenteraad Hardenberg kunnen gezamenlijk optrekken bij gaswinning
- 05-01-2018 05-01-2018 08:17 - Voordat Vliegveld Lelystad open kan moet herindeling luchtruim bekend zijn!
- 04-01-2018 04-01-2018 18:43 - ChristenUnie wil garanties bij Gaswinning Hardenberg