Beschouwingen bij de begroting 2014

westert 005_kldonderdag 13 november 2014 12:30

Het financieel perspectief van de Provincie Overijssel is wat betreft de ChristenUnie betreft op orde. De uitkomst van de Perspectief-nota is goed vertaald. De begroting laat ruimte aan een nieuwe coalitie en heeft ruimte voor investeringen.

Op orde.

De begroting is ingericht op de uitvoering van het huidige coalitieakkoord. Financieel staat Overijssel er degelijk voor. Er is hard gewerkt aan forse investeringsopgaven. Overijssel kan daar de komende jaren de vruchten van plukken. Onder andere het innovatiefond, het energiefonds, 726 miljoen in uitvoeringsreserve ten behoeve van Ecologische hoofdstructuur en de Natura 2000 opgave. 

Geef mij de vijf

Bij de laatste begroting ook woord van waardering aan coalitiepartners. Afgelopen jaren is er in goede verstandhouding samengewerkt, ook bij soms stevige verschillen bleef dat voorop staan. Het coalitieakkoord sprak over een handreiking naar de oppositie. Dat heeft even geduurd, maar de ChristenUnie is van mening dat het laatste deel van de periode een voorbeeld is voor verhoudingen voor de toekomst. Een participatieve democratie hecht minder gewicht aan een te stringente scheiding tussen coalitie en oppositie, maar is gericht op het Overijssels belang: verbindt en versterkt. In Bijbelse termen: een ieder lette niet slecht op zijn eigen belang en ziet ook bij de ander ‘iets uitmuntends’. Het is goed elkaar de hand te reiken zonder dat je daarna altijd je vingers moet tellen.

Topsectoren en arbeidsmarkt

De ChristenUnie heeft zich sterk gemaakt voor de arbeidsmarkt. Met name het deel dat niet vanzelfsprekend in beeld komt. Die opgave zal zeker bepalend blijven. Economisch zetten we in op kennis, innovatie, op de top. Dat is top. Bij het congres van het Trendbureau werden opnieuw bepaald bij die noodzakelijke innovatiekracht. Onontkoombaar voor Nederland. Maar dat beleid mag niet gaan loszingen van die andere realiteit. In toenemende mate staan er mensen zonder perspectief langs de zijkant. We stimuleren een economie waar werk voor lager opgeleiden, voor mensen met een vlekje, niet vanzelfsprekend is, waar beschut werk meer een gunst, dan gewoon dreigt te worden. Zo ontstaan er groepen mensen waarvoor het sociaal minimum het sociaal maximum dreigt te worden. Dat is een geweldige last voor de gemeentelijke huishoudingen, maar meer nog is het de wortel voor tweedelingin de samenleving. Voor de ChristenUnie is dat een onacceptabel perspectief. De regionale economische agenda moet veel scherper worden gekoppeld aan de ontwikkelingen en de inzet op de arbeidsmarkt. De signalen uit Twente onderstrepen dat arbeidsmarkt en werkgelegenheid een tandje scherper moet. Innovatie moet aansluiten bij de potentie op de arbeidsmarkt in Overijssel. Werk en economie mogen geen elitaire thema’s worden.  De ChristenUnie wil dat het beleid voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt beter  wordt gekoppeld en verankerd aan/in het regionaal economisch beleid. Met de Socialistische Partij dient de ChristenUnie een motie inzake Wet sociale werkvoorziening (Wsw). Ik vind het de moeite waard dat de provincie met de wsw-bedrijven en het Midden en Klein Bedrijf om de tafel gaat. Er dient in Overijssel noaberschapsplan voor beschut werk te komen.

Doortrekking 1000-jongerenplan

De ChristenUnie vindt het ook van belang, dat het succesvolle 1000-jongerenplan vanaf 2015 niet in de la verdwijnt. Wij willen het resterende budget (€ 937.000) in 2015  gebruiken voor een voortzetting en verduurzaming  in het overgangsjaar, zodat gemeenten dit traject kunnen overnemen. De ChristenUnie heeft verschillende keren op aangedrongen en de toezegging gekregen dat met gemeenten als eerst verantwoordelijkheden over de borging zou worden gesproken. Dat is onvoldoende uit de verf gekomen. Daarom wil de ChristenUnie 2015 een vervolg met gemeenten. Een motie om het plan voor 2015 te borgen is aangenomen.  

Investeren met gemeenten

De ChristenUnie heeft het pleidooi herhaalt om te komen tot een nieuw investeringsprogramma met gemeenten. Vernieuwing van een dergelijk programma, gebaseerd op cofinanciering is moeilijk, omdat voor een aantal gemeenten de investeringsruimte voor cofinanciering niet vanzelfsprekend is. De ChristenUnie is blij dat gedeputeerde Kok in de commissie heeft toegezegd met een verkenning te komen waar andere mogelijkheden voor cofinanciering op een creatieve wijze, doch deugdelijke wijze stevig worden verkend. In dat verband denkt de ChristenUnie bijvoorbeeld aan het al dan niet tijdelijk overdragen van gemeentelijke aandelen als bron voor cofinanciering. De inzet zou moeten zijn dat we op volle kracht de komende jaren blijven investeren in projecten, die bijdragen aan een aantrekkelijk economisch en duurzaam werk- en leef- en vestigingsklimaat.  Ik heb gezien dat ook de PvdA in die richting denkt. Sinds de commissie is het belang van een dergelijk verkenning toegenomen, gelet op berichten over benarde financiële toestand van gemeenten. Ik begrijp dat ook VNG Overijssel in deze richting suggesties doet, temeer omdat er geen grondfonds is gekomen. Ik neem aan dat de toezegging voldoende is. De ChristenUnie is anders graag bereid om met PvdA een motie in te dienen om deze wens te ondersteunen. 

Regelarme grensoverschrijdende arbeidsmarkt

De fysieke grens mag dan vrijwel verdwenen zijn, de ‘regelverschillen’ vormen in Europa nog steeds een forse barrière. Er wordt regelmatig gepleit voor een grensoverschrijdende arbeidsmarkt. In Twente kampen wij met werkloosheid aan de andere zijde van de grens is werk, maar zijn de regels anders. Grensoverschrijdend regionaal denken vereist dat we meer met het gezicht naar Duitsland gaan staan. Maar o, die regels zij vormen een minstens zo moeilijk te beslechten grens. Mijn partijgenote Carola Schouten met Agnes Mulder heeft in de Tweede Kamer gevraagd om een agenda voor de grensregio op te stellen. Mijn fractie wil graag daarop inspelen door aansluitend op de regio Twente een pilot te starten met een regelarme grensoverschrijdende arbeidsmarkt. Is Gedeputeerde Staten bereidt zich daarvoor bij het kabinet sterk te maken, nu het moment daar rijp voor is? Afhankelijk van uw antwoord zal ik mogelijk een motie indienen, waarin we oproepen om met het kabinet in gesprek te gaan teneinde de regelgrens barrières te slechten. 

Bibliotheek

De nieuwe bibliotheekwet die per 1 januari 2015 ingaat, geeft de provincie weer nieuwe mogelijkheden tot het ondersteunen van lokale bibliotheken. Voor de ChristenUnie is het een aangelegen punt om daar aandacht voor te vragen. Bibliotheken in klein kernen hebben immers alles met leefbaarheid te maken. De ChristenUnie nodigt Gedeputeerde Staten uit daarover met gedachten te komen

Moderne Devotie

Ik kom tot een afronding. Participatie klinkt door alles in het provinciaal beleid als het gaat om openbaar bestuur. Noaberschap 3.0 was een goede lijn om modern gemeenschapsdenken te verankeren, maar het geestelijk erfgoed van Overijssel biedt meer actualiteit. De herleving van de Moderne Devotie (Thomas a Kempis en Geert Grote) laat dat zien. De Moderne Devotie-beweging wil dit denken stimuleren door meer steden dan Zwolle en Deventer te betrekken bij deze beweging. Ook aan de provincie is die vraag voorgelegd.  Dat streven heeft onze hartelijke instemming. De ChristenUnie kan zich goed vinden in de benadering van gemeenschapsdenken. Participatie vraagt een coöperatieve werkwijze tussen overheid en samenleving en om een kanteling in denken en doen. Wij zullen graag daarover met het college en in het bijzonder de Commissaris van de Koning in gesprek blijven.

« Terug