Commerciële burgerluchthaven Twente is voorbij
Begin mei werd al helder dat commerciële burgerluchtvaart vanaf Twente niet binnen de politieke kaders gehaald kon worden. De besluitvorming zou niet voor eind 2014 kunnen worden afgerond. Dat was een van de condities op grond waarvan de onze fractie kon meegaan in het besluit.
Door Jan Westert
In de provinciale staten heb ik aangegeven, dat die datum voor ons vooralsnog stond en dat we voor de zomer de balans wilden opmaken op basis van een heldere brief met scenario’s van het college van Gedeputeerde Staten. De brief ligt er sinds 11 juni. Het bestuur van ADT, waarin de provincie Overijssel zitting heeft, heeft de balans al opgemaakt. Het is op dit moment niet mogelijk de ontwikkeling van een commerciële burgerluchthaven binnen de gestelde kaders en met inachtneming van de opschortende voorwaarden tijdig af te ronden. Wat de ChristenUnie betreft is het niet alleen niet tijdig, maar vooral ook het ontbreken van het vertrouwen, dat een dergelijke luchthaven met succes gerealiseerd kan worden. Er staan teveel lichten op rood. De luchthaven is van de baan. Die conclusie zullen we in de commissievergadering en provinciale staten onderstrepen, maar zonder enige vreugde.
De ChristenUnie heeft ingestemd met de ontwikkeling van de luchthaven, hoewel zij aanvankelijk tegen dit besluit had gestemd. We zijn van oordeel, dat je een meerderheidsbesluit van Provinciale Staten ook mee moet willen uitvoeren. Politiek vraagt om continuïteit en consistentie in besluitvorming. Bovendien is Twente gebaat bij een project dat werkgelegenheid genereert. In potentie kan de luchthaven daar een vliegwiel voor zijn. Met name dit laatste is een belangrijk aspect dat nu wegvalt en voor Twente met hoge werkloosheidscijfers is dat buitengewoon zuur.
Als we de balans opmaken, dat een luchthaven niet realistisch moet worden beschouwd dan doen we dat zonder enig gevoel van triomf. De Overijsselse politiek heeft een majeur project aangepakt. Het draagvlak was broos. Tegenstanders lieten geen mogelijkheid onbenut om het project te torpederen. De staatsteuntoets is hen te hulp geschoten. Een commerciële burgerluchthaven in Twente blijkt niet haalbaar te zijn. Vanuit dat realisme vinden we als ChristenUnie het terecht om nu de eindbalans op te maken. Er zal niet commercieel worden gevlogen, maar we realiseren zo ook geen extra banen. Dat vinden we triest. Daarom moet er voortvarend en met ondernemerschap naar nieuwe scenario’s worden gekeken.
Er worden vierscenario’s voorgesteld. In twee wordt iets gedaan met de landingsbaan door klein zakelijk vliegen mogelijk te maken. De baan ligt er immers. In twee scenario’s is vliegen niet aan de orde. Er wordt een mixed zone met verschillende functies ontwikkeld met gebruik van de bestaande infrastructuur, en een scenario met nadruk op landgoedontwikkeling. De ChristenUnie vindt het van belang, dat deze scenario’s worden onderzocht, zodat in het najaar een keuze kan worden gemaakt. Wat ons betreft ligt de nadruk op werk en ondernemerschap. Dat is eerste prioriteit voor Twente.
Archief > 2014 > juni
- 27-06-2014 27-06-2014 17:32 - ChristenUnie wil structureel geld voor trendbureau Overijssel
- 18-06-2014 18-06-2014 09:30 - Statencommissiedag
- 16-06-2014 16-06-2014 07:57 - Werkbezoek Kampen
- 11-06-2014 11-06-2014 22:42 - Commerciële burgerluchthaven Twente is voorbij
- 04-06-2014 04-06-2014 09:11 - Code maatschappelijke participatie
- 04-06-2014 04-06-2014 09:09 - Noordtak verder in studie nemen
- 04-06-2014 04-06-2014 09:06 - Kamper kogge voer de staten binnen
- 02-06-2014 02-06-2014 14:40 - ChristenUnie met Carla Dik op werkbezoek Rouveen