Ombouw openbaar vervoer krijgt vorm met scholen, gemeenten en bedrijven

vrijdag 28 maart 2014 15:20

In de vorige nieuwsbrief heeft de ChristenUnie reactie gevraagd op de bezuinigingsvoorstellen voor het openbaar vervoer en van vele kanten die reactie ook gekregen! Dank voor alle input! Het liet ons zien hoe belangrijk men het vindt om het openbaar vervoer in stand te houden op een goede manier. Maar ook kregen we veel bezuinigingsvoorstellen mee. Want dat veel zaken efficiënter en dus goedkoper georganiseerd kunnen worden, daar zijn velen zich wel van bewust.

Woensdag 26 maart hebben Provinciale Staten besloten om de komende  5 jaar te werken aan de ombouw van het openbaar vervoer. Deze ombouw moet er voor zorgen dat er kwalitatief goed en betaalbaar OV komt en blijft. De ChristenUnie heeft daarbij het initiatief genomen om het voorliggende voorstel op een aantal wezenlijke punten te amenderen. En dit amendement is bijna statenbreed aangenomen. Middels het amendement is uitgesproken dat de ombouw van het openbaar vervoer samen met scholen, gemeenten en grote bedrijven wordt vormgegeven. Een nieuwe manier van samenwerking waarbij medeverantwoordelijkheid voor bereikbaarheid centraal staat. Iedereen kent wel de overvolle spitsbussen, uitpuilend van scholieren, terwijl een uur later diezelfde bussen bijna leeg zijn. Inefficiënt en duur, want extra bussen nodig in de spits die daarna weer stil staan. Medeverantwoordelijkheid van de scholen (aanpassing van de roosters) zorgt voor een betere spreiding en dus goedkoper uit te voeren. Anderzijds kunnen diezelfde scholen ook het belang van de zgn. scholierenlijnen benadrukken naar de vervoerder en de provincie.

Provinciale Staten vinden het belangrijk dat in de steden en op het platteland een goede basismobiliteit in stand blijft. Dit moet samen met de gemeenten de komende jaren vorm gegeven worden. Zij kennen hun burgers en hun vervoersvraag het beste en zullen samen met de provincie moeten zoeken naar een goede vervanger van het dure regiotaxisysteem. Daarbij zal veel meer ingezet worden op buurtbussystemen, gereden door vrijwilligers. Verschillende plaatsen hebben al  succesvolle voorbeelden hoe dit een dekkend systeem van openbaar vervoer kan opleveren. De Staten beseffen dat het geld kost om dit systeem te ontwikkelen en hebben daar gisteren per amendement dan ook extra geld voor beschikbaar gesteld.

Afgelopen tijd is er veel actie gevoerd voor het verdwijnen van buslijnen. En er zullen ook busdiensten geschrapt worden; te denken valt aan minder busdiensten in de daluren, in de avonduren, maar ook parallelle lijnen. De Staten willen dat er niet zo maar lijnen geschrapt worden, zonder overleg vooraf. Het is belangrijk om draagvlak te creëren bij gemeenten en reizigers en eerst te zoeken naar alternatieven. Niet eerst schrappen. Omdat het schrappen in bepaalde lijnen ook werkgelegenheidseffecten heeft (er wordt gesneden in een lopende concessie en dat betekent frictiekosten) hebben de Staten extra geld ter beschikking gesteld om deze effecten te verzachten.

De laatste wijziging van het voorstel middels het amendement gaat over het ontwikkelen van een nieuwe OV visie. De vervoersvraag van de burgers van Overijssel is veranderd ten opzichte van 10 jaar terug. Uitgangspunten die we in 2008 hanteerden blijken niet voldoende te werken. Er moet niet alleen bezuinigd worden, maar tegelijkertijd moet er gekeken worden hoe het openbaar vervoer van de nabije toekomst er voor de burgers uit moet zien. En die visie moet vooral samen met de reizigers, de scholen, de gemeenten vorm gegeven worden.

De komende tijd worden de Overijsselse staten elk kwartaal op de hoogte gehouden van de ombouw in het openbaar vervoer. Blijft  u ook met ons meedenken?

« Terug