Uitbreiding korting regiotaxi platteland in Overijssel
In de Statenvergadering van 13 april j.l. diende de ChristenUnie met succes een motie in om de kortingsregeling van de regiotaxi uit te breiden. Tot nog toe gold de kortingsregeling alleen voor de avonden en op zaterdag en zondag. Als aanvulling op de bus die in de dunner bevolkte delen van het platteland alleen overdag rijdt van maandag tot en met vrijdag. Op die manier kunnen passagiers overdag voordelig met de bus en ´s avonds en zaterdag en zondag tegen gereduceerd tarief met de regiotaxi.
Maar dat gaat niet op voor kernen waar de bus niet komt. Daar blijft men uitsluitend afhankelijk van de regiotaxi, die overdag voor velen zonder korting te duur bleek. Met als gevolg sociaal isolement. Vooral bij ouderen, alleenstaanden, mensen zonder auto of met een laag inkomen. Daar komt nu verandering in doordat de kortingsregeling uitgebreid wordt naar overdag in die gebieden waar men uitsluitend op de regiotaxi is aangewezen. Daarmee wordt de ondergrens van de kwaliteit van het openbaar vervoer op het platteland verhoogd en dichter op het niveau gebracht van de andere plattelandskernen waar nog wel een bus rijdt.
Dat gaat natuurlijk geld kosten. De statenfractie van de ChristenUnie vindt dat verantwoord, we hebben om te zien naar degenen in de samenleving die in de knel komen. Dat leert de bijbel ons. Sociaal isolement kan veel oorzaken hebben, waar dat mogelijk is dienen we dat tegen te gaan. Dat er differentiatie in kwaliteit is en dat met name de grotere steden vanwege hun grotere betekenis voor de economie daar van profiteren is te begrijpen. Maar dat mag niet tot elke prijs. En vooral niet ten koste van de zwakste schouders, dat was het doel van de motie.
De afgelopen tijd heeft de statenfractie van de ChristenUnie een enquête gehouden onder de eigen raadsfracties in Overijssel, allen hebben daar aan meegedaan. Het resultaat van de enquête werd in een gezamenlijke vergadering besproken, waarbij de vertegenwoordigers van het bus- en regiovervoer en Rover (belangenbehartiging bus- en treinreizigers) aanwezig waren. Genoemd werden: het wegvallen van buslijnen, te langen wachttijden, slechte aansluitingen en de kosten. In sommige gevallen waren reeds verbeteringen gerealiseerd. Een groot knelpunt bleek de kosten van de regiotaxi, overdag per zone ruim 4 keer de ritprijs van de bus. Bij meer dan 5 zones volgt het standaard hogere tarief. Met de nieuwe regeling wordt de ritprijs ongeveer twee en een half keer de ritprijs van de bus voor de eerste 5 zones.
Uit een enquête onder de kleine kernen zelf, uitgevoerd door de Overijsselse Vereniging van Kleine Kernen, kwamen dezelfde signalen.
De regeling geldt niet voor de regio Twente. Deze regio is zelf verantwoordelijk voor het openbaar vervoer. We hebben vernomen dat men daar ook bezig is de uitvoering van de regiotaxi te verbeteren.
Tjeerd Oostra
Statenlid ChristenUnie Overijssel