Schriftelijke vragen regiotaxi
In 2006 en 2007 heeft de ChristenUnie Statenfractie schriftelijke vragen aan het college gesteld over de regiotaxi. Omdat er nog steeds klachten zijn, hier een korte stand van zaken en nieuwe vragen aan de gedeputeerde.
In 2006 is het aantal ritten van de regiotaxi gedaald, momenteel is het aantal stabiel, maar nog niet op het niveau van voor 2006.
Toch ziet de klantenwaardering er nog redelijk uit, gemiddeld geeft men een cijfer boven de 6,5.
De intentie is dat de regio-taxi, in 1997 in het leven geroepen, wanneer hij goed functioneert, steeds verder wordt uitgebreid.
In de regio Kampen blijven er klachten. Taxi’s komen te laat of verschijnen helemaal niet (circa 5 keer in een week). Ook over de afhandeling van de klachten is men niet positief.
De problemen liggen tussen BRT en de uitvoerende ondernemer, bij de aanbesteding is er namelijk een te lage prijs gehanteerd.
Het Programma Knelpunt heeft laten zien dat er ook landelijk knelpunten, klachten en problemen zijn rond de regiotaxi. Een Tweede Kamerlid constateerde dat er te weinig gegevens zijn vanwege de gebiedsversnippering. En er moet beter gecontroleerd worden, volgens hem.
In de provincie Flevoland draait de regiotaxi wel zonder problemen.
Volgens de ChristenUnie belangrijke punten:
Kwaliteit
Betrokkenheid van de vervoerder
Bekendheid van de regio.
Vaste procedures en goede bewaking op de procedures
Korte lijnen
Continue er bovenop zitten.
In 2009 zal de nieuwe aanbesteding zijn.
Op de commissievergadering van 3 december heeft de ChristenUnie de volgende vragen aan het college gesteld:
Gaat het college door met hetzelfde tot aan de nieuwe aanbesteding?
Is het mogelijk voor deze regio vervroegd aan te besteden?
Zijn er bij de nieuwe aanbesteding voor de ondernemer procedures en een programma van eisen om de gevraagde kwaliteit te kunnen waarborgen?
Zijn er ook vergelijkingen met de andere regio’s in Overijssel?
Als de regie van de regio-taxi volledig bij de provincie komt verwacht u een slagvaardiger regiotaxibeleid; hoe denkt u dat te bewerkstelligen?
Klaassen reageerde dat het college tot aan de nieuwe aanbesteding niet doorgaat op oude voet. En het is niet mogelijk voor deze regio vervroegd aan te besteden.
Verder antwoordde Klaasen dat hij het bij de nieuwe aanbesteding anders gaat doen. Hij probeert dan ook de regie over de regiotaxi verdeeld over de verschillende regio's bij de provincie te krijgen, zodat de lijnen korter zijn en de kwaliteit beter gewaarborgd kan worden door controle en er bovenop te zitten.