Bijstand en werk

Ook in onze gemeente maken mensen gebruik van de bijstand. Het is goed dat we veel regelingen hebben die mensen helpen om deel blijven nemen aan de samenleving, en om een fatsoenlijk inkomen te hebben. Maar daarnaast zijn er teveel mensen die, ondanks een baan, dicht bij of onder de armoedegrens leven. Ook het langdurig gebruik maken van regelingen maakt dat mensen steeds verder wegzakken in armoede.

• De ChristenUnie in Twenterand zet zich in voor een bijstandsbeleid vanuit vertrouwen en de menselijke maat waar mensen een fatsoenlijk inkomen hebben.
  • De ChristenUnie zet zich in voor bijstandsbeleid waarin mensen niet gezien worden als een kostenpost, maar ondersteund worden om een bijdrage te leveren aan de buurt en gemeente waar ze wonen.
  • Inkomen ontvangen van de overheid heeft twee kanten. Het betekent dat er rechten zijn maar ook plichten. De gemeente staat daarin dicht bij haar inwoners en helpt bij het herstellen van een fout. We bestempelen mensen niet zomaar als fraudeur. Wanneer mensen bewust misbruik maken van regelingen, fraude plegen of niet willen werken, stellen we duidelijk een grens en is er geen recht meer op uitkering.