Arbeidsparticipatie

De ChristenUnie vindt het belangrijk te benadrukken dat mensen meer zijn dan alleen hun verdienvermogen. Vrijwilligerswerk of op een andere manier meedoen in de samenleving is heel waardevol. Voor mensen met een beperking moet het vanzelfsprekend zijn dat ook zij de mogelijkheid krijgen om hun talenten in te zetten. De gemeente geeft hier zelf het goede voorbeeld in, en maakt bedrijven enthousiast hiervoor, ook door ze te ontzorgen.

Met de Participatiewet is de rol van het SW-bedrijf (Sociale Werkplaats) veranderd. We vinden het belangrijk dat de opgebouwde kennis om met deze groep te werken wel behouden blijft, bijvoorbeeld door in te zetten bij de doelgroep nieuw beschut werk. De ChristenUnie is voor een lokaal plan, waarin de samenwerking tussen gemeente en een aantal werkgevers om beschut werk te realiseren bij werkgevers vorm wordt gegeven.

• De gemeente zet in op projecten en programma’s van vrijwilligers waarbij kwetsbare doelgroepen langere tijd worden ingezet in het bedrijfsleven en/of maatschappelijke organisaties.
  • De ChristenUnie vindt dat de gemeente heel zorgvuldig moet zijn als het gaat om het vragen van een tegenprestatie. Het is belangrijk een tegenprestatie zoveel mogelijk aansluit bij de eigen kennis en talenten van mensen. De tegenprestatie mag niet ten koste gaan van regulier werk en ook mantelzorg geldt als tegenprestatie.