Debat over het advies van de raadswerkgroep zwembaden
Bekijk het eens door een andere bril, daarmee introduceerde ik namens onze fractie de eerste termijn van de raad.
Alle fracties hebben de eerste termijn gebruikt om na het horen van de inspraak reacties van de burges en maatschappelijk betrokkenen, hun visie te geven en het voorkeursscenario van de werkgroep te becommentariëren.
Nadat alle in de raadswerkgroep vertegenwoordigende fracties het woord hadden gevoerd was het de beurt aan het GBT.
Het debat liep voor mij op dat moment uit op een grote teleurstelling. In tweede termijn heb ik daar heel duidelijk de vinger bijgelegd. Het werd een wanvertoning, die de lokale politiek onwaardig is. Althans naar mijn overtuiging en opvatting. Als er op de man wordt gespeeld bega je een grove overtreding. In een voetbalwedstrijd staat een directe overtreding op de man, voor een rode kaart ! Van de verwachting dat dit een cruciaal debat zou worden, waarin de enige oppositiepartij van de plannen van de raadswerkgroep niets heel zou laten, kwam niets terecht. Er werd niet op de inhoud gereageerd maar de raadswerkgroep werd vooral verweten dat zij moedwillig de inwoners van Twenterand op het verkeerde been had willen zetten, door in een persbericht niet alle zaken op te nemen. Mark Paters, de woordvoerder van GBT, gaf aan dat de raadswerkgroep in een persbericht de inwoners van Twenterand bewust een rad voor de ogen had willen draaien. Daarmee trok hij openlijk de integriteit van de leden van de raadswerkgroep in twijfel, zonder dat hij dit met feiten onderbouwde. Ik als lid van deze raadswerkgroep werd hier dus ook op aangesproken. Dit soort respectloze zaken horen naar mijn overtuiging niet in een gemeenteraad thuis.
Elkaar met respect aanspreken op inhoudelijke zaken en aangeven waarom iemand een andere mening is toegedaan, daar zijn dit soort debatten voor bestemd. Naar mijn mening.
Wat moet de Twenterander wel niet denken? De werkgroep, waarin ik zitting had, heeft diverse afspraken gemaakt om de communicatie naar buiten toe te organiseren: Eén daarvan is dat alle contacten met de pers door de voorzitter worden onderhouden. Een andere afspraak was dat er vanuit de werkgroep per gebeurtenis via Twitter met de bevolking gecommuniceerd werd door één lid van de werkgroep onder het account : @Twenterandzwemt. Een andere was dat de website onderhouden werd gedurende het proces met informatie.
Waar gewerkt wordt worden fouten gemaakt, maar om een persbericht als inhoud van je debat te gebruiken ging mij veel te ver. Over de inhoud en visie in het rapport hebben we niets gehoord. Enkel vragen hebben wij gehoord. (18 in totaal)
Natuurlijk leven er binnen de fractie van de ChristenUnie ook vragen en natuurlijk heb je in het zijn van raadswerkgroep lid en het zijn van raadslid (die de stukken ook door een bepaalde bril lezen) een verschillende rol. Daarbij is de bagage die je als raadswerkgroeplid in zo’n proces meeneemt vele malen groter dan dat je enkele de stukken aan een grondige studie onderwerpt.
Maar om het werk van de raadswerkgroep zo openbaar in twijfel te trekken en de integriteit aan te tasten van personen, collega’s in de raad dat gaat mij veel en veel te ver. Daarmee gaat er ook een waarschuwing naar onszelf vanuit dat wij met respect en vertrouwen met elkaar omgaan en tegenstellingen met elkaar bespreken. In onze fractie heerst een democratische norm en streven wij naar éénheid en discipline naar buiten toe. Dat andere fracties in het heden en in het verleden grote verdeeldheid hebben laten zien en daarmee aan geloofwaardigheid moesten inboeten, is voor ons een waarschuwing om ons in te blijven zetten voor eenheid.
Het debat d.d 22 januari jl. begon met het afleggen van een verklaring van de voorzitter van de raadswerkgroep. Hij gaf aan dat er hoogstwaarschijnlijk andere mogelijkheden zijn om de voorgestelde bezuiniging op De Zandstuve te realiseren dan het halveren van het 50 meter bad. Hij gaf aan deze mogelijkheden te gaan onderzoeken en het ingediende voorstel zal hiervoor middels een amendement aangepast worden. Hierdoor liet de raadswerkgroep zien wel degelijk oog te hebben voor de geluiden uit de samenleving. Met name de 1674 handtekeningen waren een signaal waar de raadswerkgroep niet om heen kon en wilde gaan.
Er waren deze avond maar liefst 12 insprekers, dat maakte duidelijk dat een zwemvoorziening in de kernen belangrijk gevonden wordt.
De halvering van het 50 meterbad te Vroomshoop lag menigeen zwaar op de maag maar die angel werd aan de voorzijde van het debat geëlimineerd door de verklaring van de voorzitter van de werkgroep.
Ons Den Ham maakte een groot compliment naar de vertegenwoordigers van de raadswerkgroep over de manier waarop geprobeerd is met heel veel inzet de privatisering van zwembad De Groene Jager mogelijk te maken en om te willen helpen het proces daar naartoe goed te begeleiden. Tevens vroeg men om een overbruggingsjaar en om een soort van “stage”jaar. (dit zal in de RWZ besproken moeten worden, want er moet gekeken worden naar de financiële haalbaarheid) Ondertussen is er communicatie opgestart om hiervoor het model ’t Meekensch te Lichtenvoorde ) (www.meekenesch.nl/) gebruiken.
De financieel adviseur (dhr. Van Stelten) van de heer Nijkamp vroeg weer eens om uitstel
van de genomen beslissing met betrekking tot sluiting van zwembad De Plump. Jan Entjes van de Melodie Ranche bracht zijn marketingplannen en fantastische ideeën opnieuw naar voren en schermde er mee dat deze plannen gedragen werden door diverse ondernemers. Hierbij noemde hij zelfs de namen van Roelofs Den Ham en De Groot Vroomshoop en Dhr. Aalders Vroomshoop.
Helaas voor dhr. Entjes werd de werkgroep achteraf duidelijk dat deze ondernemers slechts geïnteresseerd waren om tegen marktconforme prijzen werkzaamheden te verrichten om deze groots opgezette plannen te verwezenlijken. Ik denk dat er wel meer ondernemers zijn die zich hiervoor op deze manier beschikbaar willen stellen. Duidelijk moet zijn dat de gemeente geen oneigenlijke concurrentie in de hand mag en kan werken. Deze plannen vergen bovendien forse investeringen maar helaas ontbreken telkens de financiële middelen en onderbouwingen om deze plannen te realiseren. Ik begrijp heel goed dat Jan Entjes, zakelijk gezien voor zijn Melody Ranch, graag een overdekt zwembad op loopafstand heeft en ik heb echt waardering voor zijn enthousiasme, inzet en creativiteit. Maar een bevlogen ondernemer zonder geld kan eenvoudig weg zijn artist impressions niet tot werkelijkheid brengen. De werkgroep heeft dit ook duidelijk gemaakt maar tijdens de inspraak bleek dat deze boodschap niet duidelijk genoeg is geweest. Dhr. Jan Entjes probeerde via zijn inspraak de raadsleden alsnog te overtuigen. Nogmaals, zonder financiële onderbouwing kunnen we hier als gemeente niets mee. Hij zal andere wegen moeten bewandelen om zijn prachtige high lights te realiseren. Wij hebben de verantwoordelijkheid om gemeenschapsgeld te beheren en te beheersen en mogen daar niet mee speculeren. Als ondernemers wat willen, moeten zij hun eigen broek op kunnen houden en is de gemeente ervoor om plannen te faciliteren.
Plaatselijk Belang Westerhaar schitterde door afwezigheid en na alle ophef in de media, over het wegblijven van de nieuwjaarsreceptie en het oproepen tot actie, vond ik dit opvallend. Hier heeft de heer de Boer, of een van de andere leden van Plaatselijk Belang Westerhaar, een kans laten liggen. Als je zo duidelijk signalen afgeeft en oproept tot acties moet je je als inspreker laten horen en dit onderbouwen, is mijn mening. Overigens wil ik niet onvermeld laten dat de raadswerkgroep in een gesprek met Plaatselijk Belang Westerhaar, cart blanche ontving om zwembad De Plump te sluiten en een nieuw zwembad te ontwikkelen. Zelfs al zou deze niet in Westerhaar komen. De boodschap van Plaatselijk Belang was om een zwembad te realiseren dat zo centraal mogelijk ligt in de gemeente.
Ook werden helaas en wederom de tegenstellingen tussen de verschillende kernen benadrukt.
De fractie heeft het onderzoeksrapport van Andres c.s. en rapportage van de KNZB als leidraad genomen en kan zich vinden in het voorstel van de raadswerkgroep. De keuze van de locatie voor een nieuw zwembad is genomen op basis van dit rapport; de locatie ten noorden van Vriezenveen trekt de meeste betalende bezoekers, niet onbelangrijk in het maken van plannen. Tevens staat deze locatie al jaren in de structuurvisie van Twenterand vermeld als sportlocatie. Met het voorstel van de raadswerkgroep kan er een nieuw overdekt zwembad komen met maar liefst drie bassins met zelfs ruimte en kansen voor een Turks stoombad en een waterglijbaan. Dat er over deze locatie verschillend gedacht wordt in de fractie en de politiek in het algemeen, is logisch en begrijpelijk maar als raadslid van een serieuze politieke partij moeten we keuzes maken, de technische haalbaarheid afwegen en de voor en nadelen tegen elkaar afwegen. Ook hierover is er in de raadswerkgroep consensus bereikt en kon men tot een gemeenschappelijk voorstel komen met daarin ruim voldoende punten waar de ChristenUnie zich in kan vinden. Want met dit voorstel kunnen de door onszelf vastgelegde uitgangspunten gerealiseerd worden.
De belangrijkste is wel – een toekomstbestendige en duurzaam financiële exploitatie met het realiseren van een enorme bezuiniging op de huidige voorzieningen van € 400 K minimaal.
Tevens realiseren wij binnen Twenterand op 3 locaties zwemwater. Waarvan 2 onder gehele verantwoordelijkheid van de gemeente vallen en 1 zwembad wordt geprivatiseerd. Dat is een enorme prestatie en dat biedt perspectieven. Ons verkiezingsprogramma geeft kaders aan waar wij met de keuze voor het scenario van de werkgroep recht doen aan deze uitgangswaarden.
Zoals al aangegeven had ik echt veel meer “oppositie” van de grootste oppositiepartij verwacht.
Heeft men kansen laten liggen, of heeft men onvoldoende kansen gezien om het voorstel van de raadswerkgroep te “kraken” ? Dat hoop ik maar want dat zou aangeven dat dit emotioneel moeilijke proces op een breed draagvlak in de raad kan rekenen. Waar het huidige college direct mee aan de slag kan/moet volgens het coalitieprogramma.
Met het scenario van de raadswerkgroep zal het college aan de slag moeten. De belangrijkste peilers onder het scenario van de raadswerkgroep zullen dan aan verdere verdieping onderworpen moeten worden. Er ligt hiermee volgens onze fractie een goed voorstel met bruikbare handvatten en visie. Waarbij met zo veel mogelijk belangen van de inwoners van Twenterand rekening is gehouden.
Als je door een realistische bril kijkt naar het voorstel van de raadswerkgroep dan hoop ik dat een ieder kan begrijpen waarom scenario 2 D is uitgewerkt.
De toekomst van Twenterand ligt niet voor ons maar die maken we samen !
G. Smelt
fractievoorzitter
Reacties op 'Debat over het advies van de raadswerkgroep zwembaden'
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.