begroting 212
maandag 14 november 2011 21:23
Allereerst zeggen wij u dank voor het aanbieden van deze (tussen haakjes) “ sluitende” begroting !
We zeggen het college en betrokken ambtenaren evenwel dank voor deze kleurrijke begroting,
prachtige layout en een duidelijk leesbaar geheel. Wij vinden het een compliment waard dat u de
wensen van de gemeenteraad tijdens de behandeling van de kadernota, geïmplementeerd hebt in uw
begroting en duidelijk hebt neergezet hoe dat is vormgegeven.
Om maar met de deur in huis te vallen, wij vinden uw begroting qua realisme nogal twijfelachtig.
De vraag die beantwoord moet worden is : Hoe begroot je nu degelijk voor het jaar 2012 nu er sinds
2009 zoveel aan de hand is in de financiële wereld ?
Banken die omvallen en blijvende investeringen in Europese failliete bondgenoten. Miljarden
Investeringen om onze landelijke economie de zeer noodzakelijke injecties te geven. Er vliegen ons
getallen om de oren waar je mimimaal zes keer over na moet denken hoeveel geld dat eigenlijk is. We
zijn de waarde van het getal in de miljardenquotes helemaal kwijt geraakt. Het is aan ons vandaag
om de waarde van het getal en de maatschappelijke effecten die daarmee verbonden zijn voor onze
gemeente goed in het oog te houden.
Want wie betaald nu uiteindelijk al deze investeringen,verliezen en risico’s? Laten we elkaar niets
wijs maken vandaag, dat is toch ook de burger van Twenterand met alle andere belastingbetalers ?
Kollega’s er heerst al jaren één en al onzekerheid en twijfel ! Hoe verhouden deze landelijke en
europese onzekerheden zich nog tot onze begroting ? Klaarblijkelijk heeft ons college ook de grootste
moeite gehad om daar een gefundeerd antwoord op te formuleren. Sterker nog deze begroting ademt
op vele fronten één en al onzekerheid uit.
Voorzitter wij geven toe dat het ook niet gemakkelijk is en er direct aanwijsbare onzekere zaken zijn
die de gemeente Twenterand toch maar dient te implementeren voor de komende jaren. Trendmatig
voor onze rijksoverheid is dat zij verantwoordelijkheden door schuiven naar de gemeenten en
dat deze rijksoverheid binnen haar begroting flink bezuinigd maar de last daarvan uiteindelijk bij
de laagste overheid neerlegd. De lasten liggen vandaag voor een groot deel op ons bord en zijn
verweven met de begroting van vandaag.
Onze fractie heeft toch behoorlijk moeite met het feit dat dit college de keus gemaakt heeft om diverse
PM posten in haar begroting op te nemen. Waarom? De voorgaande wethouders van financiën
waren van CDA huize in de gemeente Twenterand waarbij het beleid gold financiëel degelijk en
verantwoord te begroten. Voorzitter het spijt ons te moeten zeggen dat daar nu geen sprake meer van
is. Waar is de gedegenheid gebleven ? Het getuigt niet van realisme en consistentie ? Wij zullen u
een voorbeeld geven van een product waarvoor je geen PM hoeft te begroten. Dat is de post WMO –
> U heeft inmiddels voldoende ervaringscijfers, gecombineerd met trendmatigheden, verwachtingen
toekomst perspectieven. Dan moet het in onze ogen toch mogelijk zijn daar een begroot bedrag voor
op te nemen ? Verder vonden wij het opvallend dat de WMO, HH1 een behoorlijk overschot laat zien
in 2010. Dit geeft de hoop dat er voldoende budget meekomt met de decentralisaties van het Rijk.
Naar onze mening schiet u zichzelf enorm in de voeten omdat er met de jaarrekening tekorten zullen
ontstaan op diverse producten. Bovendien college heeft de provincie, die uw begroting nog moet
goedkeuren, grote moeite met begrotingen waarin veel PM posten opgenomen zijn, en dat weet u.
Een ander voorbeeld – Decentralisatie jeugdzorg – dat is toch ook wel te begroten ? Nog een hele
mooie – blz 10 – Nieuw beleid 2012 à punt 21 Opleiding medewerkers vanaf 2013 PM à terwijl u
bij de kadernota voor 2012/13 gewoon een bedrag opneemt van € 10.000 en meerjarig van € 20 dzd
euro. Dus ambtenaren helaas u kunt dit jaar niet op EHBO cursus en BHV cursus ! Wij dienen als
symbool dat het toch echt mogelijk is om PM posten te voorkomen een motie in.
U geeft terecht aan dat u het komend jaar behoedzaam dient te opereren en er weinig tot geen ruimte
zal zijn voor nieuwe ambities en ontwikkelingen ! Daar valt wat voor te zeggen maar als we in staat
zijn met elkaar out off the box te denken kunnen we in moeilijkere tijden wellicht een aantal nieuwe
zaken juist beter wel realiseren. Wij zeggen niet op voorhand dat de hand op de knip zal blijven.
Daarnaast huldigen wij met u wel het standpunt dat er maximale inzet wordt gepleegd om sociaal
zwakkeren in de samenleving te blijven steunen..
Wij gaan er ook vanzelfsprekend vanuit dat geoormerkte middelen die ons beschikbaar worden
gesteld vanuit de rijksoverheid direct ingezet worden voor de doelgroepen waarvoor deze bestemd
zijn.
De post reserves bezuinigingen laat een behoorlijk positief saldo zien van € 2,6 miljoen euro.
Deze post is echter door de Provincie niet toegestaan. Wat ons betreft zal deze vandaag worden
toegevoegd aan de ARR en een beperkte aanzuivering van de post Onvoorzien ! Wat is het antwoord
van het college hierop en indien nodig volgt ook hiervoor een amendement
Sport
De bezuiniging op sport kan niet rekenen op de instemming van de ChristenUnie omdat wij vinden
dat het college zich hierin niet aan de afspraak houdt. Wij hadden afgesproken dat de gemeente de
tarieven trendmatig zal verhogen en deze zou afstemmen op tarieven in omliggende plaatsen. Het
college heeft zich met de vaststelling van de nota basis sportaccommodaties gecommitteerd aan
deze afspraken en wij als raad moeten ervan uit kunnen gaan dat u dit beleid uitvoert. In de begroting
stond bovendien vermeld dat er nog een afzonderlijk bezuinigingsvoorstel op sport komt naar de raad.
Daarom hebben wij deze korting op sport niet geamendeerd bij de vaststelling van de kadernota.
Maar met de inbreng van de insprekers tijdens de hoorzitting van 1 november jl. is ons nu anders
gebleken en hebben wij besloten dat wij niet met deze bezuiniging in kunnen stemmen. Wij hadden
graag een toelichting van het college ontvangen op deze bezuiniging en hadden graag gezien dat er
participatie had plaatsgevonden tussen college en sportplatform. Dat heeft u nagelaten is ons verteld.
En dat rekenen wij de portefeuillehouder dan ook aan. Het voorstel van het sportplatform kan wel op
onze steun rekenen en zien wij als uitvoerbaar en realistisch. Een amendement hierover zullen wij
steunen. * Over de zwembaden worden wij nog nader geïnformeerd op 8 december en daarom zullen
wij hierop niet inhoudelijk ingaan. Wij kunnen echter niet onvermeld laten dat een bezuiniging op dit
product vele mogelijkheden zal scheppen waardoor bezuinigingen omgebogen kunnen worden = dat
vraagt keuzes. O.a. zouden we kunnen bereiken dat de sportverenigingen dan voorlopig geen extra
meerjarige bezuinigingen dienen door te voeren. (De heer Van het Laar en Jonker noemden tijdens
de inspraak nog dat er nu al vele storno’s zijn op automatische betalingen. Dat is een signaal wat
wij belangrijk hebben gevonden. Een kleine verhoging van de contributie zal dit extra beïnvloeden
Wij denken daarbij wel dat deze opmerking onderschrijft dat mensen met relatief weinig financiële
middelen voor een sport kiezen waarvoor een lage contributie betaald kan worden. De drempel om
de kinderen te laten sporten of zelf te sporten is voor veel mensen grotendeels afhankelijk van de
hoogte van de contributie. Wij vinden dat ons college en de raad zich terdege bewust moet zijn van de
gevolgen van het verlagen van de subsidiebedragen aan de sportverenigingen. Sport is en blijft een
maatschappelijk belangrijke peiler waar vele Twenteranders actief bij betrokken zijn.
5 % korting op de gesubsidieerde instelling :
De 5% extra korting op de gesubsidieerde instellingen roept bij ons, wat de insteek van SWT betreft
vele vragen op. Wij hebben de subsidiebedragen van verschillende instellingen met elkaar vergeleken
op basis van het jaarverslag van SWT en het inzicht dat ons college ons heeft gegeven met haar
schriftelijke toelichting op de gevolgen van de 5% korting. Het valt ons op dat SWT o.a. vergeleken
met onze andere gesubsidieerde instelling voor jeugdwerk, Reflection, relatief veel minder diensten
verleend. Met de invoering van BCF dient vertrouwen de basis te zijn voor gemeente en instelling om
tot een goede samenwerking te komen. Onze inbreng is er steeds op gericht geweest om concurrentie
te bevorderen en als gemeente niet afhankelijk te willen zijn van één stichting. Sommige producten
moet je in de markt weg kunnen zetten. Dat onze wethouder jaren bepleit heeft dat met SWT zaken
gedaan dient te worden is niet de discussie wat ons betreft. Het gaat in feite om de doelstelling die en
wilt bereiken à Graag meer met minder ! De gegeven toelichting op het BCF traject d.d. 25 oktober
heeft geen direct positieve bijdrage geleverd aan ons vertrouwen Wij hebben als raad de opdracht
vooraf SMART onze doelstellingen neer te zetten. Dat is nog niet eens voldoende gebeurd. BCF
wordt ons beleidsinstrument maar we hebben aan de andere kant nog onvoldoende vertrouwen
kunnen opbouwen met SWT. Daarom stellen wij u voor om SWT uit te nodigen voor een raadsbrede
informatieavond om de raad volledig en transparant en helder te informeren over alle activiteiten
die zij uitvoert, met welk doel en voor welke doelgroep(en). De hoogte van de huurpenningen en
op welke locaties, de hoogte van de salarissen. Dit in relatie tot het door de gemeente verstrekte
subsidiebedrag. Wij hebben meer inzicht nodig om SMART een beleidsdoelstelling te verwoorden
en tevens ook nog een wijs en verstandige keus te maken of deze korting gerechtvaardigd is en of
deze wellicht gecontinueerd moet worden. Het is dus nodig om de raad transparante en heldere wijn
te schenken met als doel de relatie niet alleen van 1 zijde te benaderen. Er liggen nog meerdere
vragen ter tafel over de verworven andere geldstromen binnen SWT anders dan de subsidie van
de gemeente Twenterand. Ons doel is dat door een open informatietraject te organiseren het
vertrouwen zou kunnen toenemen en de gemeenteraad pas daarna een werkbare reële subsidie toe
kan kennen. Van de kant van de gemeente verwachten wij ook heldere klare wijn als het gaat om
de huurverplichtingen die aan SWT zijn opgelegd. Zijn de gemaakte afspraken redelijk ? Als wij de
worsteling aanschouwen van SWT met oa de huisvesting in de Klaampe dan heeft de gemeente ook
iets uit te leggen aan de gemeenteraad . Daarna wil de ChristenUnie fractie haar eindbeoordeling wel
geven over dit bezuinigingsvoorstel maar nu is dat niet reëel. Wij leggen u als raad daarom een motie
voor.
Toeristenbelasting:
Een item over de verhoging van de toeristen/forensenbelasting, die willen wij graag ten gunste
van deze sector inzetten vooral ook omdat cultuur straks ook onder deze noemer gaat vallen. Er
moet wel geld overblijven om van Twenterand blijvend iets moois te maken en een aantrekkelijke
levensbestendige gemeente te blijven. Stilstaan is achteruitgaan.
De begraafplaatsen :
De bezuiniging op het onderhoud van de begraafplaatsen heeft absoluut niet onze instemming.
Deze maatregel is in strijd met het begraafplaatsenbeleid die deze gemeenteraad heeft aangenomen.
Daarin staat namelijk duidelijk als doelstelling dat wij voor een duurzame, parkachtige omgeving
kiezen op onze begraafplaatsen. Een verlaging van het onderhoudsniveau zoals het college nu
voorsteld zal directe gevolgen hebben voor deze doelstelling. De rigoreuze bomenkap op de
begraafplaats te Vriezenveen heeft ons al enorm gestoord en heeft een kwaliteitsverlaging teweeg
gebracht die door velen als zeer onwenselijk is betiteld.
Het onderhoudsniveau groen mag niet verder verlaagd worden en wij willen van de overige fracties
graag hun reactie vernemen – mocht zich een meerderheid vormen voor dit standpunt dan zullen wij
een amendement maken met de overige fracties om uw voorstel van tafel te halen.
Dekkingen :
De tekorten in de begroting mogen niet gedekt worden door incidentele middelen, zoals nu gebeurt
is met de bezuiniging op sport, het verhogen van toeristen/forensenbelasting en het innen van
hondenbelasting. De laatste twee zijn tot doelbelastingen verworden. Maar ons inziens kan niet
willekeurig een bedrag worden opgevoerd, al naar gelang de tekorten in de begroting. Wat de
CU betreft mist hierin een duidelijk visie en een onderbouwing en die is er ook niet ! Voor de
hondenbelasting willen wij een beleid dat gericht is op een omgeving waar het voor honden en niet-
honden bezitters goed en aangenaam wonen, lopen, recreëren is. Om het hoogste rendement te
halen uit deze belasting zou wat de CU betreft er ook veel strakker handhavend opgetreden moeten
worden. En u college bent nogal van het handhaven dus waarom op dit punt ook niet ! Nu zijn er nog
vele hondenbezitters die zich werkelijk niet aangemoedigd voelen om te zorgen voor een POEPvrij
troittoir, poepvrij kinderspeelveld en dus bijdragen aan een schone leefomgeving.
Centrum Vriezenveen :
Wij staan achter het voorstel dat het Centrum Vriezenveen op de nominatie staat om aangepakt
te worden. Eén van onze speerpunten in de verkiezingscampagne en een groot zorgpunt voor
de economische vitaliteit van deze dorpskern. Een goed plan en een gedegen overleg met de
ondernemers is hierbij onontbeerlijk. En uiteraard moeten er financiële middelen bij gezocht worden.
In dezen vinden wij het van belang om GELD – BELEID te laten volgen. Goede plannen kunnen ook
in de huidige markt op extra investeringen rekenen van derden !
Investeerders roepen wij op om de zone vanaf het plein voor de grote kerk – Jonkerlaan richting
gemeentehuis te ontwikkelen met een gevariëerd pallet van detailhandel – cultuur – diensten en
wonen. Ook de verloedering die hand over hand toeneemt rondom het manitobaplein, de oude
rabobanken en TNT post heeft de hoogste prioriteit.
De voornemens om in 2012 de kruizing Aadorpsweg / Westeinde te onderwerpen aan een
reconstructie is door onze inbreng tijdens de algemene beschouwingen scherp neergezet en wij
danken het college voor de voortvarendheid waarmee zij dit nu wenst aan te pakken.
Openbare verlichting – duurzame energie :
Wij staan achter de voorgestelde bezuiniging op openbare verlichting toch kan dit nog meer
rendementopleveren als er innovatief geïnvesteerd wordt in nieuwe producten. Zo is een combinatie
met bewegingssensoren een perfecte oplossing. Dit zal bijdragen aan extra 2% energiebesparing.
Hiertoe zal de CU een motie indienen. Het lijkt een druppel op de gloeiende plaat, maar willen op
alle terreinen van duurzaamheid onze verantwoordelijkheid nemen en rekenen daarbij op steun van
andere fracties die dezelfde klimaatsdoelstellingen nastreven behoudens windenergie als wij. Want u
weet allen wat er voor 2020 nog ingehaald moet worden. Zeker in onze gemeente die niet uitblinkt in
trendy en innovatieve oplossingen in het kader van duurzaamheid.
Wij hebben op dit terrein nog heel weinig bereikt – een houtkachel van het vorige college is het enige
duurzame instrument waar wij als raad voor gekozen hebben.
Windenergie is niet bespreekbaar in Twenterand – wat wij een zeer naïeve houding vinden van alle
fracties die zich hiertegen blijvend verzetten.
Afvalstoffenheffing :
Het voorstel van het college om de te veel ontvangen afvalstoffenheffing terug te betalen aan de
huishoudens in Twenterand € 8 euro per huishouden steunen wij van harte. De rioolheffing wordt
namelijk aan de andere kant met 3% verhoogd, waardoor de netto lasten voor de huishoudens
uiteindelijk nog toenemen met € 2,32. De ondergrondse afvalcontainers van het GBT kunnen qua
product wel op onze inzet rekenen maar niet qua dekkingsvoorstel zoals wij dat via de krant hebben
moeten lezen. Wij stellen dan voor om dit gewoon te putten uit de reserve afvalstoffenheffing.
Riool:
De ChristenUnie vindt dat er in de reserves onderhoud/vervanging riolering nog voldoende middelen
zitten om de structurele verhoging van 3% per jaar in 2012 achterwege te kunnen laten. Een goede
motivatie van het college waarom zij dit voorstel doet wachten wij af. Wij zullen hierover mogelijk nog
een amendement indienen want ons inziens reserves lopen toch behoorlijk op terwijl er meer dan
voldoende middelen zijn om het risico voor het komende jaar / jaren af te dekken.
Procesmanager :
Het amendement van de VVD / GBT door ons gesteund tijdens de kadernota vergadering t.a.v. het
structureel opnemen van ondersteuningskosten procesmanager t.b.v. 15.700 euro hebben wij met
de gesteund en dit blijven wij steunen. Ook nadat wij de toelichting hierop hebben ontvangen van
het college. Wij blijven van mening dat wij dit geld (nog) niet structureel beschikbaar willen stellen
omdat wij niet weten hoe de toekomst en het werkveld er uit gaat zien. Volgend jaar kunnen we weer
besluiten een jaar bij te boeken.
Station Geerdijk :
We stappen bijna uit voorzitter, maar door de actualiteit gestuurd nog even dit…
U heeft onder andere gezien dat wij middels schriftelijke vragen aandacht willen hebben voor het feit
dat de Regio Twente voornemens is het station Geerdijk alsmede Daarlerveen te sluiten. Wij willen
daar in het kader van de bevordering gebruik maken van het Openbaar Vervoer stelling tegen nemen
en dat de voorstel teruggedraaid zal worden. Daartoe dienen wij een motie in die met voldoende steun
van u moet bijdragen aan het terugdraaien van dit voorstel.
Voorzitter, leden van de raad we zijn gekomen aan het einde van onze termijn.
We sluiten af met een tekst uit prediker 9 die zeer van toepassing is op de tegenwoordige tijd:
“ Wederom zag ik dat niet de snelsten de wedloop winnen, noch de sterksten de strijd nog ook de
wijzen het brood, nog ook de armen de rijkdom noch ook de verstandigen de gunst want TIJD en
TOEVAL treffen hen allen”
Gerjan Smelt
Reacties op 'begroting 212'
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.