Waterbeheer

Door meer bebouwing en de toename van extreme buien ontstaat steeds vaker overlast en schade. Ook is er meer sprake van tekort aan water door lange droge, hete periodes. Er moet een plan komen waarin de gemeente en het waterschap het watersysteem als één systeem beschouwt. Het grootste deel van de inkomsten van het Waterschap wordt opgebracht door inwoners van steden en dorpen. Daarom kan het Waterschap onze gemeente meehelpen met beter waterbeheer in onze dorpen.

• Er komt de komende raadsperiode een klimaatadaptatieplan dat en minste samen met het waterschap is ontwikkeld.
  • Inwoners hebben een belangrijke rol als het gaat om waterberging op hun eigen perceel. De gemeente werkt aan voorlichting, bijvoorbeeld samen met tuincentra.
  • Er wordt zoveel mogelijk ingezet op een aparte afvoer en gebruik van regenwater.
  • De gemeente stimuleert de aanleg van groene daken en geeft zelf het goede voorbeeld. Daarmee werken we in Twenterand aan meerdere doelstellingen tegelijk: waterberging, verkoeling, biodiversiteit en zonnepanelen op groene daken hebben ook nog eens meer opbrengst.
  • We verkennen samen met het waterschap en provincie de mogelijkheid tot een gemeentelijke subsidieregeling.