Agrarische sector

Voedsel is een geschenk van God aan mensen. Het is belangrijk om te weten waar ons eten vandaan komt. Boeren en tuinders werken aan goed en gezond voedsel zijn daardoor verbonden met de schepping. De ChristenUnie is trots op onze agrarische sector en heeft hart voor boeren en tuinders. We willen ruimte geven aan de gezonde en toekomstbestendige boerenbedrijven. Dat zijn bedrijven die financieel gezond zijn, en zorgvuldig omgaan met bodem, grondstoffen, dieren, energie en omgeving.

De komende periode wil de ChristenUnie dat de gemeente samen met boeren, voedselproducenten en de (super)markt gaat inzetten op het promoten van het eten van lokale producten.

Bij het opstellen van een visie op het buitengebied wil de ChristenUnie inzetten op een leefbaar platteland door ruimte te geven voor gezonde, toekomstbestendige boerenbedrijven.

Boeren moeten, wat de ChristenUnie betreft, ruime mogelijkheden krijgen voor verwerven van neveninkomsten.

Wij willen dat in ons buitengebied voldoende ruimte is voor bedrijven die veel samenwerken met agrarische bedrijven. Bijvoorbeeld loonbedrijven.